Zarząd z absolutorium
- kategoria:
- Aktualności
We wtorek 26 maja odbyła się XX Sesja Rady Powiatu Kępińskiego. Była to już druga z rzędu sesja przeprowadzona w sposób zdalny. Sytuacja epidemiologiczna ponownie wymusiła tego typu rozwiązanie w pracy Rady Powiatu Kępińskiego. Najważniejszym elementem sesji było udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Kępińskiego za 2019 rok.
Zgodnie z przepisami głosowanie w sprawie udzielenia absolutorium poprzedza przedstawienie przez zarząd raportu o stanie powiatu. Dokument ten stanowi szczegółowe podsumowanie i zestawienie podjętych w 2019 roku działań zarówno przez Starostwo Powiatowe, jak również przez jednostki organizacyjne powiązane z powiatem. Dokument stanowi podstawę do szerokiej debaty, której zwieńczeniem jest podjęcie przez uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu wotum zaufania. Raport zgodnie z przepisami jest publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na 14 dni przed planowaną sesją. Może zapoznać się z nim każdy, dodatkowo na zasadach określonych przepisami mieszkańcy powiatu mogą wnieść swoje uwagi co do zapisów dokumentu. Kolejny krok w kierunku udzielenia absolutorium to podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za miniony rok. Rada Powiatu zamian podejmie stosowną uchwałę zapoznaje się z:
- sprawozdaniem z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
- sprawozdaniem finansowym;
- opinią regionalnej izby obrachunkowej;
- informacją o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;
- stanowiskiem komisji rewizyjnej.
Ostatni krok stanowi podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu. W wyniku przeprowadzonego głosowania 11 radnych opowiedziało się za udzieleniem absolutorium, 3 kolejnych wstrzymało się od głosu, dwóch radnych było przeciw. W związku z powyższym zarząd powiatu otrzymał absolutorium.
W trakcie wtorkowej sesji radni przyjęli również uchwałę o zmianach w budżecie powiatu oraz zapoznali się ze sprawozdaniem z realizacji „Programu współpracy Powiatu Kępińskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. .3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za rok 2019.
Radni podjęli również uchwałę w sprawie przekazania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Nr XII/70/2019 rady Powiatu Kępińskiego z dnia 24 września 2019 roku w sprawie w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Kępińskiego oraz rozkładu dyżurów aptek na terenie miasta Kępna w porze nocnej, w niedziele, święta i inne dni wolne od pracy, w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 października 2020 r. W dniu 7 maja 2020 r. wpłynęła do Starostwa Powiatowego w Kępnie, skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, skarga Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Nr XII/70/2020 Rady Powiatu Kępińskiego z dnia 24 września 2019 roku. Skargę tę Wojewoda Wielkopolski złożył wobec bezskutecznego upływu przysługującego mu 30 dniowego terminu do stwierdzenia nieważności uchwały. Zgodnie bowiem z art. 79 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym o nieważności uchwały w całości lub w części orzeka organ nadzoru (tu: Wojewoda) w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia mu uchwały. Po upływie wymienionego terminu przepis art. 81 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym umożliwia jednakże organowi nadzoru zaskarżenie uchwały do sądu administracyjnego - co też w niniejszej sprawie miało miejsce.
Wniosek Wojewody dotyczy stwierdzenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny nieważności w całości zaskarżonej uchwały Rady Powiatu. Wojewoda zarzuca zaskarżanemu aktowi naruszenie przepisów poprzez ustalenie telefonicznych dyżurów aptek w porze nocnej na terenie powiatu kępińskiego w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 października 2020 r.
Uzasadniając skargę Wojewoda podnosi argument naruszenia zawartego w delegacji ustawowej wymogu dostosowania godzin otwarcia aptek do potrzeb ludności i zapewnienia dostępności świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy. Wojewoda podnosi, iż nie można uznać za spełnienie wymogu ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych w porze nocnej postanowień zawartych w § 2 ust. 2 zaskarżanej uchwały określający rozkład dyżurów w porze nocnej (od 22:00 do 8:00 dnia następnego) „pod wskazanym w załączniku do uchwały numerem telefonu”, co sprawia, że dostęp do usług świadczonych przez apteki staje się w znacznym stopniu ograniczony. Dostęp do usług aptek winien być dostosowany zarówno do bieżących (zwykłych) potrzeb ludności, ale też winien on uwzględniać też sytuacje nadzwyczajne – trudne do przewidzenia oraz nagłe. Wspomniany zapis uchwały nie spełnia tych warunków.
Rada Powiatu Kępińskiego w niniejszej sprawie stanowisko skarżącego Wojewody co do zarzutu skargi podziela; niemniej jednak nie przychyla się do wniosku skargi o stwierdzenie nieważności uchwały w całości.