Wyniki egzaminów maturalnych w Powiecie Kępińskim
- kategoria:
- Aktualności
Informacja o wynikach egzaminów maturalnych w szkołach dla młodzieży prowadzonych przez Powiat Kępiński - rok szk. 2021/2022 – sesja wiosenna
W powiecie kępińskim w sesji wiosennej do egzaminu maturalnego przystąpiło 310 uczniów szkół dla młodzieży co stanowi 98,4 % absolwentów. Należy podkreślić, że bardzo wysoki procent uczniów, którzy chcą zdawać maturę utrzymuje się w naszym powiecie od wielu lat. W liceach wyniósł on 100 % a w technikach 97,0 %.
Egzamin zdało 262 uczniów tj. 84,5 %. Wynik ten jest o ponad 6 % wyższy od średniej Wielkopolski i kraju (77,8 i 78,2 %).
Analizując wyniki ze względu na typy szkół należy zauważyć, że podobnie jak w latach ubiegłych wyższą zdawalność osiągnęły licea.
W powiecie kępińskim jest ona bardzo wysoka w obu liceach i średnio wyniosła w powiecie 98 %, przy średniej w Wielkopolsce 82,9 % a w kraju 84,0 %. W Liceum Ogólnokształcącym Nr I im. mjra H. Sucharskiego z 95 uczniów egzamin zdało 94 tj. 99% a w Liceum Ogólnokształcącym Nr II w ZSP Nr 1 z 53 uczniów zdało 51 tj. 96,2 %. Jest to kolejny rok, w którym kępińskie licea osiągają zdawalność zdecydowanie wyższą od średniej krajowej i wojewódzkiej.
Tradycyjnie w całym kraju niższą zdawalność uzyskali absolwenci techników. W tym roku egzamin w Technikum Nr 1 w ZSP Nr 1 zdało 92 uczniów ze 123 (śr. zdawalność 81,3 %) natomiast w Technikum Nr 2 w ZSP Nr 2 zdało 25 z 39 uczniów (śr. zdawalność 64 %). Dla porównania w Wielkopolsce średnia wyniosła 71 % a w kraju 69,2 %.
Z 48 uczniów, którym się nie powiodło 42 nie zdało tylko jednego egzaminu i w sierpniu będą mogli przystąpić do sesji poprawkowej. Stąd procent zdawalności po sesji poprawkowej będzie zapewne jeszcze wyższy. Niestety 6 uczniów tj. 1,9 % przystępujących do egzaminu zakończy tę sesję już niepowodzeniem.
Dokonując szczegółowej analizy wyników należy podkreślić, że tegoroczni maturzyści to uczniowie, którzy w ostatnich latach byli objęci kształceniem na odległość. Panująca pandemia pozbawiła ich możliwości pełnego wykorzystania oferty edukacyjnej szkoły. Miało to zapewne zdecydowany wpływ na efekty kształcenia. Tym bardziej należy docenić wysoki procent zdawalności egzaminu maturalnego osiągnięty przez uczniów.
Tak jak w latach ubiegłych najwięcej problemów sprawiła uczniom matematyka. Większość, która nie poradziła sobie z tym przedmiotem to uczniowie techników. To w tym typie szkoły wyraźnie widać zbyt małą liczbę godzin matematyki w planach nauczania. Powiat Kępiński dostrzegając problem każdego roku finansuje dodatkową godzinę matematyki w klasach maturalnych w technikach. Drugim egzaminem, z którym podobnie jak w latach ubiegłych mieli w tym roku problem maturzyści był pisemny egzamin z języka angielskiego.
Wyniki matur będą zapewne, jak co roku tematem głębokiej i szczegółowej analizy jaką dyrektorzy wraz z radami pedagogicznymi będą musieli przeprowadzić w swoich placówkach.