Powiatowa Rada Zatrudnienia
- kategoria:
- Aktualności
13 grudnia br. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kępnie odbyło się kolejne posiedzenie Powiatowej Rady Zatrudnienia w Kępnie, działającej jako organ opiniodawczo-doradczy Starosty w zakresie polityki rynku pracy. Otwarcia czwartego w tym roku posiedzenia dokonał jej Przewodniczący Marek Wróbel. W obradach udział wzięli: Wicestarosta Ryszard Dachowski, Czesław Balcerzak – reprezentujący samorząd gminy Rychtal, Zbigniew Dobień – Przedstawiciel Pracodawców „Zagłębia Meblowego”, Grzegorz Hadzik – reprezentujący samorząd gminy Trzcinica, dyrektor PUP Jolanta Kubiak, Jarosław Marciniak – reprezentujący Stowarzyszenie Byłych Pracowników PGR i Ewa Nowak – Przewodnicząca Zarządu PFZZ w Kępnie.
Obrady PRZ dotyczyły wprowadzenia kolejnych zmian do programu specjalnego „Ster na pracę”, które miały charakter „czyszczący” wydatki finansowe, powstałe w wyniku tzw. odzysku oszczędności w trakcie realizacji poszczególnych form wsparcia zatrudnienia. Za m-c listopad była to niewielka kwota – 2 353,94 zł.
Biorąc pod uwagę utrzymanie głównych założeń i kształt programu specjalnego oraz efektywość na niezmienionym niż planowano poziomie Rada uznała za w pełni zasadne i celowe wprowadzenie zmian w postaci zwiększenia kwot na bezzwrotne dotacje na otwarcie własnej działalności gospodarczej dla osób bezrobotnych.
W ramach wolnych wniosków w imieniu Starosty Kępińskiego głos zabrała dyrektor PUP J. Kubiak, która poinformowała zebranych członków, iż Powiat Kępiński jeszcze w miesiącu grudniu br. otrzymał dodatkowe środki Funduszu Pracy zwiększające tegoroczny algorytm o kwotę 26 700 zł i przedstawiła faktyczne potrzeby lokalnego rynku pracy w zakresie określonych form finansowego wsparcia. Ponieważ na jednorazowe dotacje na otwarcie własnej działalności gospodarczej oczekuje ponad 20 osób bezrobotnych, a na doposażenie stanowiska pracy – 1 pracodawca, członkowie Rady pozytywnie zaopiniowali podział dodatkowych środków na 2 dotacje dla bezrobotnych i 1 doposażenie stanowiska pracy u pracodawcy.
Następnie J. Kubiak przedstawiła sytuację na koniec listopada na lokalnym rynku pracy. Jolanta Kubiak, stwierdziła, że lokalny rynek pracy w ostatnim półroczu nie uległ większym zmianom. Stopa bezrobocia nadal utrzymuje się na poziomie 6,2%. Nie mniej jednak w listopadzie br. poziom bezrobocia nieco zmalał, zaledwie o 5 osób. Ale w stosunku do analogicznego roku poprzedniego odnotowanego jego wzrost o 220 osób. Aktualnie w rejestrze PUP Kępno zarejestrowanych jest 1 695 osób, z czego status bezrobotnych posiada 1658 osób. Niestety większość osób bezrobotnych , bo aż 82 % nie ma prawa do zasiłku. Nadal w trudnej sytuacji na lokalnym rynku pracy pozostają osoby – z terenów wiejskich, bezrobotne kobiety (62% ogółu zarejestrowanych) i młodzież do 25 roku życia oraz bezrobotni z wykształceniem wyższy, których liczba z miesiąca na miesiąc wzrasta, a dla których ofert pracy „jak na lekarstwo”.
Dalsza część dyskusji dotyczyła tego właśnie problemu. Członkowie Rady zastanawiali się w jaki sposób zmienić na lokalnym rynku pracy występujące niedopasowanie popytu do podaży. Wicestarosta R. Dachowski poinformował członków Rady, iż uczestniczył w konferencji zorganizowanej przez Wielkopolskie Obserwatorium Gospodarcze nt. Stan i perspektywy zmian klimatu gospodarczego w Wielkopolsce oraz antykryzysowe strategie Wielkopolan”, gdzie w ramach projektu przebadano firmy i gospodarstwa domowe. Stwierdził, że takie badania socjologiczne warto by zrobić także w Powiecie Kępińskim ( gdzie przedmiotem badania byłby m.in. lokalny rynek pracy, zapotrzebowanie na zawody, promocja powiatu, itp.) dlatego wspólnie ze Starostą planują zorganizować w m-cu styczniu przyszłego roku konferencję, do której włączy się Forum Społeczno-Gospodarcze oraz na którą zostaną zaproszeni dyrektorzy instytucji, urzędów, szkół, radni, przedstawiciele firm.
Podczas i tego posiedzenia ponownie poruszona zastała sprawa organizacji targów meblowych, Wicestarosta oświadczył, iż osobiście będzie nadzorował w 2012r. zorganizowanie Powiatowych Targów Meblowych.