Posiedzenie Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych.
- kategoria:
- Aktualności
W czwartek 30 lipca w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego w Kępnie odbyło się posiedzenie Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych.
Głównym celem czwartkowego posiedzenia członków rady było przyjęcie planu pracy rady na bieżący rok. Członkowie rady dyskutowali również o sytuacji związanej z epidemią COVID-19 zwłaszcza w odniesieniu do funkcjonowania placówek opiekuńczych, jak również zakładów pracy zatrudniających osoby niepełnosprawne.
Wicestarosta Alicja Śniegocka uczestnicząca w posiedzeniu przedstawiła członkom rady zasady realizacji wrażanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pilotażowego programu „Rehabilitacja 25 plus”. Powiat Kępiński planuje złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach tego funduszu. Zgodnie z jego ideą możliwym jest uzyskanie dofinansowania do organizacji programu wsparcia dla osób dorosłych, które nie mają możliwości kontynuowania nauki w takich jednostkach jak Zespół Szkół Specjalnych. Program w założeniu ma pomóc w wypracowaniu rozwiązań dotyczących wsparcia w utrzymaniu samodzielności i niezależności w życiu społecznym, a także w zakresie dotyczącym aktywności zawodowej.
Członkowie rady dyskutowali również nad sytuacją organizacji pozarządowych w okresie pandemii. Jednym z możliwych rozwiązań jest uzyskanie pożyczki przez organizacje pozarządowe w ramach Tarczy Antykryzysowej. Za wdrażanie tej formy wsparcia odpowiadają powiatowe urzędy pracy.
Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U.2019.172), Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie organizacji i trybu działania wojewódzkich i powiatowych społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych (Dz.U.Nr 62.560), 10 lutego 2020 roku Starosta Powiatu Kępińskiego Zarządzeniem nr 6/2020 powołał Powiatową Społeczną Radę do Spraw Osób Niepełnosprawnych przy Staroście Kępińskim.
Zadania Rady:
Inspirowanie przedsięwzięć zmierzających do:
- Integracji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych
- Realizacji praw osób niepełnosprawnych
- Opiniowanie projektów powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych
- Ocena realizacji programów
- Opiniowanie projektów uchwał i programów przyjmowanych przez radę powiatu pod kątem ich skutków dla osób niepełnosprawnych
Rada Powiatowa składa się z 5 osób powoływanych przez Starostę spośród kandydatów zgłoszonych przez działające na terenie powiatu organizacje pozarządowe, fundacje oraz przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego (powiatów i gmin). Kadencja rady trwa 4 lata.
W skład Rady wchodzą:
- Maria Kremer - Przewodnicząca Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych
- Grażyna Jany - Wiceprzewodnicząca Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych
- Urszula Opacka-Wypchło - Sekretarz Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych
- Łukasz Wielgosz -Członek Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych
- Maria Pańczuk - Członek Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych