• mapa strony
  • język migowy
  • BiP
adres
ul. Kościuszki 5, 63-600 Kępno
telefon
tel. +48 62 78 28 900, +48 62 78 28 905
e-mail
Strona główna Wydarzenia
04 Listopad 2013
kategoria:
Aktualności
 

Dlaczego edukacja ma być globalna? Czy ma znaczenie, które produkty wybieramy w sklepie? Czy jesteśmy odpowiedzialni za sytuację mieszkańców krajów Globalnego Południa*? Czy świat jest jeden? W odpowiedziach na te pytania ważne jest słowo „współzależność”. Globalne współzależności działają we wszystkich kierunkach i na różnych poziomach: kulturowym, środowiskowym, gospodarczym i politycznym. Mają wpływ na każdego z nas, niezależnie od tego, czy mieszkamy w Kępnie, Warszawie, Londynie czy małej wsi w Bangladeszu, Indiach czy Chinach. Z powodu globalizacji coraz więcej państw jest od siebie zależnych. Warto uświadamiać młodzieży, że swoimi wyborami mogą realnie oddziaływać na życie ludzi w krajach Północy i Południa, albowiem zależymy od siebie nawzajem. Edukacja globalna, stanowi uzupełnienie kształcenia obywatelskiego o wiedzę, która pozwoli młodym ludziom lepiej rozumieć a także krytycznie interpretować przyczyny i skutki najważniejszych spraw międzynarodowych i współzależności globalnych. Edukacja globalna stawia pytania, uczy krytycznego myślenia, zachęca do podejmowania działań na rzecz sprawiedliwości i zrównoważonego rozwoju. Stowarzyszenie Instytut Zachodni z Poznania we współpracy ze Stowarzyszeniem Kulturalnym Euro-Art i Powiatową Biblioteką Publiczną w Kępnie zaprosiło na warsztaty z Edukacji Globalnej grupę młodzieży z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Kępnie. Warsztaty prowadziła Joanna Walas - absolwentka Kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza oraz Edukacji Artystycznej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, studentka Projektowania Graficznego na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Uczestniczka wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych. Działa w grupie Kolektyw 1a w Poznaniu, gdzie zajmuje się działalnością galeryjną, współpracując z licznymi festiwalami m.in. Międzynarodowym Festiwalem Kultury Komiksowej Ligatura, Międzynarodowym Festiwalem Filmów Dokumentalnych Tranzyt, Międzynarodowym Programem Rezydencji Artystycznych oraz tworząc własne projekty- pomysłodawczyni i kurator (wraz z Anną Jęchorek) wystawy Upadek Diany Rönnberg.

Kępińskie warsztaty performance'u przygotowały młodzież do wzięcia udziału w obchodach Tygodnia Edukacji Globalnej, która jest coroczną międzynarodową imprezą mającą na celu zwrócenie uwagi na globalne dysproporcje oraz promowanie aktywnych postaw dążących do ich niwelowania. Hasło w 2013 roku brzmi: „WYBIERZ ZRÓWNOWAŻONY STYL ŻYCIA!”.

Codziennie kupujemy jedzenie, ubrania, kosmetyki, itp. Odpowiedzialna konsumpcja to wiedza, która oznacza inne spojrzenie na pieniądze, którymi płacimy. Działają one jak „głos wyborczy”, za pomocą którego opowiadamy się za, lub przeciwko jakiejś sprawie. Nawet drobne, codzienne zakupy produktów takich jak kawa czy herbata stanowią nasze prywatne głosowanie. „Akcje performance bazują na naruszaniu stanu równowagi i wyeksponowaniu powstałego w ten sposób <zakłócenia>. Oddziałują na sposób myślenia, emocje, ale co najważniejsze - często wpływają na realną zmianę rzeczywistości. Warsztaty miały na celu przybliżenie uczestnikom specyfiki działań artystycznych i narzędzi, jakie można wykorzystać tworząc swoje własne akcje” – mówi Joanna Walas. Uczestnicy warsztatów mieli okazję obejrzeć różne przykłady performance'u i zastanowić się nad własnymi działaniami, które zostaną przeprowadzone 19 listopada. Performance stwarza sytuację społeczną, chodzi w nim o spotkanie drugiego człowieka często zaprasza się widownię do wzięcia w nim udziału. Ciekawe czym zaskoczą nas uczestnicy akcji na temat odpowiedzialnej konsumpcji -19 listopada.

*Kraje globalnego Południa to kraje potocznie nazywane krajami rozwijającymi się, leżące na półkuli południowej, z paroma wyjątkami krajów wysoko uprzemysłowionych (np. Australii czy Nowej Zelandii).  W krajach Afryki, Azji i Ameryki Południowej mieszka większość ludności świata (wedle różnych danych od 2/3  do ¾ wszystkich mieszkańców świata). Wolimy używać nazwy „globalne Południe”, ponieważ nie jest ona wartościująca tak jak np. pejoratywne i nieaktualne określenie „Trzeci Świat” ani myląca jak nazwa „kraje rozwijające się” – często problem polega na tym, że kraje te się wcale nie rozwijają.

http://pah.org.pl/nasze-dzialania/218/177/co_to_znaczy_kraj_globalnego_poludnia

Performance – czy artyście wszystko wolno? Edukacja globalna w naszym mieście.Performance – czy artyście wszystko wolno? Edukacja globalna w naszym mieście.

do góry