Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego
Głównym celem PCZK jest wspomaganie działań Starosty w wykonywaniu zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i współdziałania z innymi podmiotami publicznymi i prywatnymi w tym zakresie.
Kierownikiem Centrum jest Mirosław Lorenz
adres: ul. Kościuszki 5, 63-600 Kępno, pokój 111 (I piętro)
tel.: +48 62 78 28 908
fax: +48 62 78 28 901
e-mail:
Zasięg działania PCZK obejmuje administracyjny obszar Powiatu Kępińskiego. Na szczeblu powiatu działania podejmowane są gdy:
- sytuacja kryzysowa występuje na obszarze co najmniej 2 gmin,
- sytuacja kryzysowa obejmuje 1 gminę, ale siły i środki jakimi ona dysponuje są niewystarczające i potrzebne jest wsparcie szczebla powiatowego (po zgłoszeniu takiej potrzeby przez właściwego Wójta/ Burmistrza).
PCZK spełnia zasadniczą rolę przy tworzeniu i funkcjonowaniu systemu zarządzania kryzysowego powiatu kępińskiego, obiegu informacji, a w szczególności pełni funkcje:
- pośredniego elementu systemu wczesnego ostrzegania,
- ośrodka koordynacyjno-operacyjnego dla organu odpowiedzialnego za podejmowanie działań w sytuacjach nadzwyczajnego zagrożenia,
- ośrodka przekazywania informacji oraz pracy zespołów doradczych wspomagających podejmowanie decyzji Starosty w sytuacjach zagrożeń, katastrof bądź sytuacjach noszących znamiona kryzysu,
- punktu kontaktowego dla współpracy z innymi Centrami Zarządzania Kryzysowego, powiatowymi służbami, strażami i inspekcjami oraz innymi instytucjami, podmiotami, osobami w realizacji powyższych zadań,
- ośrodka zbierania danych i analizowania informacji z systemów monitorowania środowiska.
- bazy do rozwinięcia Głównego Stanowiska Kierowania Starosty Kępińskiego,
- ośrodka reagowania kryzysowego Starosty, umożliwiającego koordynację działań podejmowanych w sytuacjach kryzysowych,
- ośrodka pozyskiwania, przetwarzania i przekazywania informacji,
- zaplecza dla pracy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- miejsca koordynacji pomocy humanitarnej.
Do głównych zadań PCZK należy:
- współdziałanie z innymi centrami zarządzania kryzysowego,
- realizacja zadań Stałego Dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
- pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
- współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
- współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
- alarmowanie członków Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
PCZK może pracować w trzech trybach:
- zwyczajnym - zapewniając wymianę i przepływ informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego (monitoring);
- alarmowym - w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej lub jej symptomów;
- nadzwyczajnym - w przypadku ogłoszenia stanu klęski żywiołowej i w przypadku uruchomienia systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym.