Inicjatywy lokalne
Inicjatywa lokalna daje szansę na aktywizację społeczności oraz na formalne pozyskanie przez samorząd partnera społecznego przy realizacji części zadań własnych
Podstawa prawna inicjatywy lokalnej to ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dział II, Rozdział 2a).
Inicjatywa lokalna skierowana jest do mieszkańców społeczności lokalnych
Wnioskodawcami mogą być bowiem bezpośrednio obywatele – nie działający za pośrednictwem żadnej organizacji.
Inicjatywa lokalna nie stanowi trybu zlecania zadania publicznego. Ma tu bowiem miejsce wspólna realizacja zadania przez strony umowy - nie zaś jego zlecenie. W ramach inicjatywy lokalnej nie dochodzi również do przekazania dotacji.
Wniosek może dotyczyć realizacji zadania publicznego w zakresie działalności:
- wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych (4 ust. 1 pkt 13): w szczególności budowę, rozbudowę lub remont dróg, kanalizacji, sieci wodociągowej, budynków oraz obiektów architektury stanowiących własność j.s.t.;
- na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego; a także kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego (art. 4 ust. 1 pkt 3, 4, 5, 16 i 27);
- w zakresie edukacji, oświaty i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 14);
- w sferze kultury fizycznej i turystyki (art. 4 ust. 1 pkt 17 i 19);
- w sferze ochrony przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach (art. 4 ust. 1 pkt 18);
- porządku i bezpieczeństwa publicznego (art. 4 ust. 1 pkt 20).
W jakiej formie zgłasza się inicjatywę?
Inicjatywę mieszkańcy zgłaszają w formie wniosku zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego (KPA) (Dział VIII, Rozdział 3).